نقشه کشی طرح فرش
نقش و نقشه کشی در فرش
از مهمترین مراحل تولید فرش ، قبل از هر چیزی در فرایند تولید آن مرحلۀ نقشه کشی فرش میباشد چراکه جنبۀ زیر بنایی دارد. هر بافنده ای هر چقدر هم هنرمند و حرفه ای باشد باز هم برای ارائه فرشی با کیفیت بالا و ظاهری زیبا و بینقص نیازمند استفاده از نقشههای اصیل و دقیق میباشد بنابراین یکی از از ارکان اصلی تولید فرش با کیفیت بالا و اصیل ، دقت و مهارت در طراحی و نقشه کشی است و از رشتههای مهم دیگر پس از نقشه کشی در رابطه با فرش رنگآمیزی و نقطه چینی فرش است.
رنگ آمیزی نقشه فرش نیز به اندازه طراحی آن مهم است و در این صنعت افراد ملزم به یادگیری مواردی چون پخش رنگ، شناخت رنگها و هارمونی آنها، کنتراست رنگ و … میباشند. نقشهی یک فرش علاوه بر این که از نظر هنری نمایانگر خطها ، نگارهها و تصویرهاست، از دیدگاه مهندسی تولید نیز به عنوان برنامه اجرایی بافت فرش و یا به عبارتی ، طرح و پلان کار بهشمار میآید. قاعدتاً یک طراح حرفهای فرش علاوه بر آشنایی با تاریخچه طراحی نقشه فرش باید بتواند محاسبات اولیه در طراحی حاشیه ها و انواع نقشههای فرش را انجام دهد.
بنابراین نقشه کشی فرش یکی از صنایع دستی ایران محسوب میشود که میتوان آن را زیر مجموعهای از طراحی و نقاشی سنتی ایران نیز دانست. این هنر شامل طراحی نقوش انواع فرشهای پردهای، تابلویی، زیر پایی، تزیینی، پادری، گلیم و … میباشد. امروزه بهطور کلی نقشه فرش به دو نوع دستی یا سنتی و رایانه ای انجام میشود.
نقشه فرش به روش دستی یا سنتی
همه نقشه کشی های فرش را بر حسب تراکم مورد نظر در بافت فرش محاسبه و سپس بر روی کاغذهای شطرنجی مخصوص، متناسب با رج شمار طراحی یا به اصطلاح نقطه چینی میکنند. بنابراین برای نقشه بندی و طراحی نقشه فرش دو کار ضروریست :
• محاسبه طول و عرض فرش.
• تعیین شمار چله هایی که در عرض باید کشیده شود.
در خصوص نقشههای سنتی فرش، کاغذی که برای طراحی مد نظر است را جدولبندی میکنند، به گونهای که هر مربع آن به ده خانه طولی و ده خانه عرضی تقسیم میشود، در واقع هر مربع کوچک علامت یک گره میباشد. امروزه نقشههای سنتی فرش از نظر نوع بافت به دو روش عمدهی متقارن (ترکیباف) یا غیر متقارن (فارسیباف) صورت میگیرد.
-مراحل نقشه کشی دستی یا سنتی فرش
• اولین مرحله نقشه کشی دستی، مدادی کردن طرح خطوط کلی بر روی کاغذ شطرنجی، میباشد.
• مرحله دوم، تصویرکشی و رسم کردن خطهایی است که در مداد زنی مشخص شدهاست.
• گام بعدی رنگ زنی نقش و نگارههایی میباشد که در نقشه طراحی شدهاست.
• نقطه چین کردن حدود و کنارههای نگاره نقش شده بر روی کاغذ شطرنجی مرحله چهارم در این راستا خواهد بود.
*لازم به ذکر است هر کدام از این نقطه ها در هر خانه شطرنجی نماینده یک گره میباشد.
-مراحل نقشه کشی رایانه ای در فرش
امروزه بسیاری از کارها را با فناوریهای جدید انجام میدهند که نقشهکشی فرش های ماشینی نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد. تا کنون بیش از سه دهه از عمر نقشههای رایانهای میگذرد و استفاده از این روش بسیار رایج شدهاست. نرمافزارهای خاصی که در زمینه نقشهکشی فرش ایجاد شده، سبب سرعت بخشیدن به کار و صرفه جویی در منابع شدهاست. علاوه بر این در هر مرحله از کار طراحی امکان تغییر را نیز برای طراح فراهم میآورد.
در واقع دستگاه تصویر بردار رایانه قادر است تصویرها را به اطلاعات قابل پردازش تبدیل نماید. از مزایای این روش برای طراحان فرش، امکان انجام سریع و ساده در جهت تعویض رنگ ها و مقلوبکردن یا ترکیب رنگی با رنگهای دیگر میباشد و تولید مرغوب و انبوه فرشهای ماشینی با توجه به ظرفیت و تقاضای بازار مستلزم کار با فناوریهای جدید و نرمافزارهای نقشهکشی رایانهای میباشد.
نقشه های فرش علاوه بر نوع بافت از جهات دیگری نیز به انواع مختلفی تقسیم میشوند:
•از نظر اندازه نقشه فرش به سه نوع قدی (۱/۲)، ربعی (۱/۴) و تمام (سراسری) تقسیم میگردند.
•انواع نقشه فرش از لحاظ سبک نیز عبارتند از: سنگین، ساده، یکطرفه، واگیره(تکرار یک نگاره)، شکسته (اشکال هندسی و زاویهدار)، گردان(خطهای دورانی و قوسی شکل).
•از نظر رنگ، دو نوع نقشه فرش رنگی و سیاه قلم را میتوان معرفی نمود.
•از لحاظ جغرافیایی نقشه فرش به دو نوع شهری و روستایی تقسیمبندی میشوند که البته لازم به ذکر است که اغلب نقشه های روستایی ذهنی میباشد.
•از نظر رسمی نیز همانطور که توضیح داده شد به دو روش دستی و رایانه ای انجام میشوند.